Friday, September 26, 2008

Siapa Kata Pak Lah Tak Pandai

Siapa kata Pak Lah tak pandai? Keputusan yang dibuat sebulat suara oleh mesyuarat MKT UMNO pagi tadi benar-benar menguntungkan Pak Lah. Setakat semalam (sebelum mesyuarat), Pak Lah sememangnya tahu bahawa beliau tiada masaalah untuk melepasi kuota 30% yang diperlukan itu kerana sokongan padu yang diterimanya dari semua Pengerusi Perhubungan Negeri terutamanya Kedah, Selangor, Perak, Kelantan dan Negeri Sembilan. Namun apa yang dia tidak pasti adalah sama ada semua Ketua-Ketua Bahagian di negeri-negeri tersebut menyokong apa yang dicanangkan oleh Pengerusi mereka. Di Negeri Sembilan, misalnya, Ketua-Ketua Bahagian yang menyokong Pengerusi Perhubungan Negeri mereka mungkin tidak lebih dari 3 bahagian saja, manakala yang 5 lagi nampaknya mempunyai percaturan masing-masing.
Menyedari hakikat sedemikian, Pak Lah memerlukan masa yang cukup untuk menghitung satu persatu siapakah mereka-mereka yang mewakili G7 kelak agar perkiraan tepat berkaitan undi boleh dilakukan sekiranya Najib mencabar beliau.
Seandainya dalam masa seminggu budak-budak Pak Lah boleh meninjau 10 bahagian, mereka memerlukan sekurang-kurangnya 20 minggu atau 5 bulan untuk meninjau kesemua 191 bahagian-bahagian UMNO. Dengan yang demikian, penangguhan Perhimpunan Agung UMNO dari bulan Disember ke bulan March 2009 amatlah tepat sekali.
Sebenarnya jika dilihat dari segi naluri Dato Seri Najib sendiri nampaknya beliau memang tidak mempunyai niat untuk mencabar jawatan nombor satu itu tetapi nampaknya penyokong-penyokong beliau sudah tidak tahan lagi dengan kedudukan bos mereka ditangga kedua itu kerana didalam soal-soal pemberian kontrak, mereka-mereka juga lazimnyya ditempatkan ditangga kedua!!! Dalam keadaan sedemikian, nampaknya Dato Seri Najib tiada mempunyai pilihan tetapi terpaksa merebut jawatan nombor satu itu jika beliau mahukan karier politiknya selamat.
Dengan perkembangan ini, lanskap politik UMNO dalam masa 5 bulan akan datang nampaknya akan menjadi lebih menarik. Mungkin ada beberapa ketua bahagian yang bakal mendapat berita baik dan beberapa lagi mendapat berita yang tidak baik.
Sama-sama lah kita saksikan.

No comments: