Thursday, October 2, 2008

Pemilihan Presiden UMNO: Jangan lah Kita Menang Sorak Kampung Tergadai

Nampaknya Pak Lah sudah pun memilih running-mate nya untuk mempertahankan jawatan Presiden UMNO. Pemilihan Zahid Hamidi sebagai Timbalan nya sudah pasti akan memperkuatkan strategi Pak Lah untuk terus berkuasa. Zahid Hamidi, meski pun baru dua hari menjadi Menteri Kabinet, malah tanpa menerajui mana-mana kementerian, adalah merupakan bekas Ketua Pemuda UMNO yang sudah tentunya mempuyai penyokongnya yang tersendiri. Beliau juga datang dari Perak, iaitu salah sebuah negeri yang mempunyai perwakilan yang ramai di PWTC kelak. Dengan yang demikian, percaturan yang dibuat oleh Pak Lah ini adalah sememangnya bijak.

Meskipun kedua-dua mereka sebenarnya datang dari negeri-negeri yang kalah, namun perkara saperti itu tidak begitu penting didalam UMNO dan lazimnya orang-orang UMNO akan akur dengan keputusan yang dibuat oleh Presiden mereka. Bagi orang-orang UMNO, yang pentingnya mereka mendapat 'habuan' mereka. Kedua-dua 'carrot and stick' berada ditangan Presiden dan dengan itu amatlah malang sekali jika ada mana-mana orang UMNO yang tidak menyokong Presiden mereka.

Barisan Naib-Naib Presiden dalam kem Pak Lah juga nampaknya menarik. Selain Perak, Johor juga mempunyai ramai perwakilan yang akan mengisi ruang di PWTC. Untuk tujuan itu, seorang calun Naib Presiden sudah tentunya datang dari Johor dan nampaknya tempat itu akan di isi oleh Khaled Nordin, seorang menteri muda yang sentiasa dilihat memberikan sokongan yang tidak berbelah bagi kepada Pak Lah. Bagi mengimbangi kekuatan Najib di Pahang, nampaknya Adnan Yaakob mungkin akan diketengahkan dan calun terakhir sudah pasti mereka-mereka yang datang dari negeri yang mempunyai banyak perwakilan juga saperti Annuar Musa dari Kelantan atau pun Muhammad Muhd Taib dari Selangor atau Mohamad Hassan dari Negeri Sembilan. Meski pun mereka-mereka ini juga datang dari negeri-negeri yang kalah dan negeri yang hampir kalah, semua itu tidak begitu penting bagi orang-orang UMNO. Yang penting nya adalah 'habuan' mereka.

Calun-calun dari Kem Najib nampaknya masih lagi berselindung. Mungkin mereka menunggu pengumuman resmi yang akan dibuat oleh Pak Lah yang dikatakan sebelum 9 Okt. Sebenarnya kem Najib perlu mengumumkan calun-calun mereka sebelum 9 Okt ini dan hendaknya jangan lah menunggu pengumuman resmi dari Pak Lah kerana Pak Lah tidak akan membuat sebarang pengumuman. Pak Lah nampaknya akan menyerahkan kepada bahagian-bahagian untuk membuat keputusan saperti yang disuarakan oleh Muhyiddin Yassin tempuhari. Dengan itu janganlah ada pihak yang menuduh Pak Lah yang bukan-bukan.

Jika dilihat kepada tradisi UMNO dan tindakan Allahyarham Tun Razak, nampaknya Najib akan berganding dengan Hishamudin. Hishamudin bukan saja sepupunya tetapi beliau juga datang dari Johor, sebuah negeri dimana UMNO masih diterima oleh rakyat, tidak saperti Penang, Perak, selangor atau pun Kelantan. Muhyiddin Yassin juga datang dari Johor tetapi lazimnya 'blood is ticker than water'. Calun-calun yang bakal mengisi jawatan Naib Presiden pun nampaknya masih samar-samar. Namun jika dilihat dari sudut 'playground' masing-masing, nampaknya calun-calun Naib Presiden adalah Ali Rustam dari Melaka, Tan Sri Isa Samad dan Shafie Afdal dari Sabah.

Nampaknya Muhyiddin Yassin tiada pilihan dan terpaksalah menebalkan muka untuk berganding dengan Tengku Razaleigh, itu pun jika TR sudi untuk menerima nya. Namun dalam keadaan politik semasa, nampaknya gandingan Muhyiddin Yassin dengan TR jika benar-benar terjadi, adalah merupakan suatu gadingan yang mantap. Sebaiknya Rafidah Aziz selaku Ketua Wanita dan Mukhriz, selaku bakal Ketua Pemuda, dipelawa bersama.

Pertandingan tiga penjuru yang ulung kali bakal berlaku didalam UMNO nampaknya amat menarik sekali. Jika kekuasaan UMNO hendak dipertahankan, orang-orang UMNO perlu lah berani untuk membuat perubahan dan menolak mereka-mereka yang mementingkan kuasa untuk tujuan peribadi dan anak menantu mereka, apa lagi jika mereka-mereka juga adalah merupakan pemimpin-pemimpin UMNO yang datang dari negeri-negeri yang kalah. Jangan lah nanti kita menjadi Pak Kadok, 'menang sorak kampung tergadai'.

No comments: