Wednesday, September 17, 2008

Anwar boleh menjadi PM!!!

Ramai juga yang percaya bila Pakatan Rakyat mengumumkan bahawa mereka akan menubuhkan kerajaan pada 16 Sept termasuk lah isteri saya. Untuk tujuan itu kami telah membuat 'betting' sebanyak RM200 dan nampaknya pada tahun ini saya akan beraya dengan sepasang baju melayu baru!

Sebenarnya saya tidak begitu faham mengapa begitu ramai yang terpengaruh dengan keyakinan Dato Seri Anwar Ibrahim itu. Malah saya tidak begitu yakin bahawa kemenangan besar yang diperolehi oleh parti pembangkang dalam pilihanraya yang lepas adalah disebabkan dari faktor Anwar. Sekiranya faktor Anwar benar-benar begitu berpengaruh, saya percaya PKR sudah tentu beroleh kemenangan yang lebih besar dalam pilihanraya tahun 1999, iaitu sewaktu kemuncaknya gerakan reformasi di negara ini. Tetapi tidak, PKR hanya menang satu dua kerusi sahaja.

Pada firasat saya, kemenangan besar parti pembangkang dalam pilihanraya yang lepas bukanlah disebabkan rakyat sukakan parti pembangkang tetapi disebabkan rakyat tidak suka dengan kepimpinan UMNO/BN dan faktor utama yang membakar rasa kemarahan rakyat terhadap kepimpinan UMNO/BN itu adalah HINDRAF. Tuduhan liar yang dibuat oleh Hindraf terhadap UMNO telah membuka mata dan telinga rakyat bukan Melayu untuk menolak kepimpinan UMNO dan sekali gus kepimpinan Barisan Nasional. Bagi orang-orang Melayu pula, mereka juga merasa marah kepada kepimpinan UMNO, bukan kerana mereka menyokong Hindraf tetapi kerana mereka melihat seolah-olah kepimpinan UMNO telah gagal untuk menangkis atau menangani isu-isu yang dibangkitkan oleh Hindraf itu sehinggakan ia merebak keseluruh pelusok dunia dan ini lah sebenarnya yang berlaku semasa pilihanraya yang lepas: Rakyat bukan Melayu menolak UMNO/BN dan orang-orang Melayu juga menolak UMNO/BN dan bukan faktor Anwar.

Kalaulah benar Pakatan Rakyat mempunyai keupayaan yang cukup untuk memujuk 30 orang Ahli-Ahli Parlimen BN diseluruh Malaysia, saya percaya Kerajaan BN Negeri Sembilan telah lama dikuburkan oleh Anwar. Di Negeri Sembilan, Pakatan Rakyat hanya perlu memujuk 4 orang sahaja untuk membolehkan mereka menubuhkan kerajaan. Namun ia ternyata Pakatan Rakyat tidak mempunyai keupayaan untuk berbuat demikian, meskipun Mohamad Hassan, Menteri Besar Negeri Sembilan bukanlah orang asing bagi Anwar.

Malah saya sehingga kehari ini masih meragui akan keutuhan Pakatan Rakyat sebagai sebuah institusi politik apatah lagi untuk memerintah. Kehadiran DAP dan PAS didalam PR saya lihat bagaikan 'tiada beban batu digalas'. Meskipun didalam politik 'strange bed-fellows' adalah perkara biasa, namun dalam keadaan ini, saya tidak nampak bahawa DAP dan PAS boleh bersetuju memakai baju tidur yang mempunyai warnanya sama, apatah lagi dengan mimpi mereka. Kalaulah benar mereka boleh 'tidur' bersama, saya bersetuju dengan kata-kata Tok Guru Nik Aziz, mereka perlulah membubarkan parti mereka dan bernaung saja dibawah parti PKR. Sekiranya perkara ini dapat dilakukan oleh Anwar, mungkin hasrat Anwar untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia akan kesampaian.

Didalam politik kita tidak boleh menjadi terlalu 'idealistic'. We have to be a realist.

1 comment:

Kota Boy said...

Good works Kol, but if i am the bos, i think twice before "taking you in",. Takut nanti makan Tuan..thats UMNO