Thursday, September 25, 2008

Kepimpinan Negara: MKT UMNO Buat Keputusan Dalam Masa Seminggu

Khabarnya Pelan Peralihan Kuasa akan menjadi topik utama dalam mesyuarat tergempar Majlis Tertinggi UMNO petang esok (26 Sept). Saya kira tidak ada apa apa yang mengejutkan akan berlaku melainkan pengumuman resmi yang akan dibuat oleh Dato Seri Najib bahawa beliau akan tetap mempertahankan kerusi Timbalan Presiden UMNO dan akan memberikan sokongan yang tidak berbelah bagi kepada Pak Lah bagi jawatan Presiden.
Mesyuarat petang esok adalah sebenarnya amat penting kerana pengumuman yang bakal dibuat oleh Najib itu akan sekali gus 'memerangkap' Najib yang selama ini dilihat sebagai berdolak dalik didalam isu peralihan kuasa itu dan mungkin telah membuatkan tidur Pak Lah tidak begitu khusyuk terutama sekali selepas mesyuarat MKT pada minggu lepas yang dikatakan 'panas'.
Maka dengan itu adalah tidak mengherankan mengapa banyak sekali aktiviti yang terpaksa dilakukan oleh Pak Lah dalam masa seminggu yang lepas. Dalam masa seminggu yang lepas Pak Lah telah dilihat berbuaka puasa di Ipoh, Melaka, Johor dan Kelantan. Disamping itu beliau sempat juga membuat beberapa perlantikan saperti melantik Penasihat NCER dan Pengerusi FELCRA dan mesyuarat MKT tergempar yang akan diadakan petang esok adalah untuk 'menutup mulut' mana-mana anggota MKT yang celupar yang mengatakan bahawa Pak Lah mungkin tidak akan dapat melepasi kuota 30% yang diperlukan oleh perlembagaan parti.
Yang nyatanya, semua Pengerusi Perhubungan Negeri yang kalah dalam pilihanraya yang lepas memberikan sokongan padu kepada Pak Lah saperti Kedah, Selangor, Perak dan Kelantan. Negeri yang hampir kalah, saperti Negeri Sembilan pun memberikan sokongan kepada Pak Lah. Penasihat NCER yang baru dilantik sudah semestinya memberikan sokongan yang tidak berbelah bagi kepada Pak Lah.
Dengan yang demikian, amat ternyata bahawa Pak Lah begitu selesa sekali dan mungkin tidak perlu hadir dimesyuarat petang esok.
Dalam UMNO ada orang kata kalau hendak selamat U Must Not Object!!!

No comments: