Wednesday, October 15, 2008

Mohamad Hassan Takut Pada Bayang-Bayang

Dengar khabarnya Mohamad Hassan (Menteri Besar Negeri Sembilan dan Ketua UMNO Bahagian Rembau) akan menangguhkan Mesyuarat UMNO Bahagian Rembau dari tarikh asal, 26 Okt ke suatu tarikh yang masih belum ditetapkan.

Penangguhan ini mungkin ada kena mengena dengan keputusan Mesyuarat UMNO di Bahagian Jempul dan Bahagian Jelebu dimana kesemua calun-calun yang dilihat saperti ditaja oleh Mohamad Hassan tewas. Dengan itu apakah penangguhan ini adalah merupakan usaha terakhir beliau untuk menyelamatkan diri.

Di Jelebu, Yunus Rahmat (EXCO Kerajaan Negeri Sembilan) tewas ditangan Rais Yatim. Di Jempul, Aziz Shamsudin (ADUN Palong) dan Shamsul (EXCO Kerajaan Negeri Sembilan) juga tewas. Yang peliknya kedua-dua calun Timbalan Ketua Bahagian di Jelebu dan Jempul dimenangi oleh calun-calun yang 'rapat' dengan TS Isa Samad.

Malah Mohamad Hassan juga tidak dapat menyelamatkan menantu Pak Lah. Setakat ini tiga bahagian di Negeri Sembilan telah mengadakan mesyuarat dan ketiga-tiga bahagian tersebut telah mencalunkan Mukhriz. Yang anehnya, Khairy juga tumpas di Bahagian Rasah, iaitu salah satu kubu kuat Mohamad Hassan di Negeri Sembilan. Keadaan ini adalah sesuatu yang amat memalukan bagi Mohamad Hassan. Mungkin selepas ini beliau tidak berani hendak menunjukkan mukanya dihadapan Pak Lah.

Jasa Pak Lah kepada Mohamad Hassan sememangnya tidak boleh dibayar oleh Mohamad Hassan. Pak Lah lah yang bertanggungjawab yang menjadikan Mohamad Hassan sebagai 'orang yang bernama' di Negeri Sembilan. Sebelum menjadi Menteri Besar, usahkan orang-orang Negeri Sembilan, orang-orang UMNO pun tidak kenal dan tidak pernah dengar nama Mohamad Hassan. Orang Rembau jauh sekali. Tapi, apakah ini balasan yang diberikan oleh Mohamad Hassan kepada Pak Lah. Atau apakah Mohamad Hassan sengaja menyusun strategi untuk melihat Khairy kalah agar beliau diterima masuk kedalam kem DS Najib?

Tetapi yang nyatanya, di Bahagian Rembau sendiri Mohamad Hassan sedang menyaksikan kepimpinannya ditolak maka sebab itu lah Mesyuarat UMNO Bahagian Rembau perlu ditunda. Mohamad mungkin kuatir nama beliau tidak dicalunkan oleh bahagiannya sendiri didalam usaha beliau untuk merebut jawatan Naib Presiden. Mohamad sebenarnya sedang dikejar oleh bayang-bayangnya sendiri. Ini lah agaknya akibatnya jika menggunakan 'payung terjun' didalam politik!!!

2 comments:

Unknown said...

check and balance yang telus tidak dipengaruhi dengan parsangka.

Unknown said...

teruskan dengan penulisan yang telus dan berani bagi menyedarkan orang2 melayu yang sedang di tipu, yang akan di tipu dan yang sedang mintak di tipu.