Tuesday, October 14, 2008

Ketua Wanita Gerakan Buta Sejarah dan Buta Mata Hati

Kenyataan Ketua Wanita Gerakan, YB Tan Lian Hoe yang menyatakan bahawa orang-orang Melayu sebagai orang pendatang, sama saperti orang Cina dan India, memang lah merupakan satu kenyataan yang biadap dan kenyataan seumpama itu boleh menimbulkan kemarahan orang-orang Melayu yang mungkin akan berakhir dengan ketegangan kaum. Namun jika perkara yang tidak diingini itu berlaku tiada siapa yang akan mendapat keuntungan. Yang menang akan menjadi abu dan yang kalah menjadi arang.

Bagi memelihara perhubungan kaum dinegara ini yang semakin rapuh, elok lah kenyataan YB Tan itu tidak dibesar-besarkan dan kita harus lah melihat kepada 'the big picture' bagaimana untuk mempereratkan lagi hubungan kaum dan bukannya menambah hodohkan perkara yang kebelakangan ini sememangnya sudah menjadi hodoh.

Lagi pula Parti Gerakan bukan lah sebuah parti yang besar. Jika tiada Gerakan didalam BN pun, BN masih boleh berkuasa. Parti Gerakan adalah tidak lebih dari merupakan parti serpihan MCA dan tidak ramai pemimpin-pemimpin mereka yang cerdik pandai pun, saperti MCA. Malah yang cantik macam Dr. Ng Yen Yen pun tiada. Jadi saya rasa tak berbaloi jika orang-orang Melayu hendak bangkit menentang YB Tan atau pun Parti Gerakan itu sendiri.

Biarkan lah mereka dengan dunia mereka. Mereka pun nampaknya sedang terumbang ambing semenjak diusir keluar dari kampung mereka di Pulau Pinang. Mereka masih teraba-raba untuk mencari alasan mengapa mereka harus terus ujud dan tidak heran lah ada kalanya mereka dilihat seakan akan meniru gaya HINDRAF. Sebagai sebuah parti kampung, kita tidak boleh berharap sangat dengan mereka.

Namun YB Tan perlu diberikan sedikit nasihat. Jika beliau hanya sebagai Ketua Wanita Gerakan, saya percaya, tiada siapa akan peduli tentang apa yang beliau perkatakan. Tetapi beliau adalah juga Timbalan Menteri Penerangan, sebuah kementerian yang begitu penting dan sekiranya tingkahlaku beliau dibiarkan begitu sahaja, mungkin ia boleh mengakibatkan kesan buruk jangka panjang terutamanya dari segi hubungan kaum di negara ini.

Sebenarnya YB Tan perlu berpijak dibumi nyata. Sebagai seorang Menteri, mungkin rakyat boleh menerima mana-mana Menteri yang buta sejarah kerana mungkin sesetengah mereka mendapat pendidikan dalam aliran sains atau mendapat pendidikan diluar negara saperti Taiwan. Tetapi rakyat mungkin tidak boleh menerima jika pemimpin mereka juga adalah buta mata hati.

Untuk mengetahui sejarah sebenar Malaysia, ia adalah amat mudah. Ia tidak penting jika kita tidak tahu dimana letaknya kesempadanan Kepulauan Melayu atau The Malay Archipelago. Dan kita juga tidak perlulah untuk mengetahui samada wilayah selatan Thailand juga termasuk didalam kesempadanan itu. Kita celikkan mata kita yang sepet itu dan kita lihat saja disekeliling kita. Adakah nama raja-raja dinegara ini saperti Wee Ken Fatt atau Soo Ken Wee. Jika raja-raja yang terdapat dinegara ini adalah terdiri dari Raja-Raja Melayu, adalah agar sukar bagi sesiapa pun yang hendak menghujahkan atau memanupulasikan fakta bahawa penduduk asal negara ini adalah bukan orang Melayu.


Kepada YB Tan saya ingin menasihatkan agar biar lah kita buta sejarah tetapi jangan buta mata hati.

No comments: