Friday, November 6, 2009

JPJ Sudah Tidak Ada Kerja

Agaknya JPJ pun sudah tidak ada kerja atau pun tidak ada idea bagaimana hendak bekerja sebab itu lah Kerajaan mencadangkan agar kenderaan 15 tahun keatas di bawa ke JPJ untuk di periksa setiap tahun!!!

Pagi tadi dalam perjalanan balik dari Mahkamah Tampin, saya telah di arahkan berhenti oleh anggota-anggota JPJ yang membuat sekatan jalanraya berhampiran dengan Air Panas, Pedas semata-mata kerana mereka hendak memeriksa lesen memandu saya.

Saya pun tidak tahu apakah tujuan sebenar mereka memberhentikan saya, tetapi kalau lah tujuan mereka semata-mata untuk memeriksa lesen memandu saya, saya rasa pihak berkuasa JPJ perlu memikirkan semula strategi dan pendekatan mereka terhadap tugas-tugas mereka agar wang rakyat yang digunakan bagi membayar gaji mereka, meskipun tidak sebanyak mana, tidak dibazirkan begitu saja.

Pihak Berkuasa JPJ sepatutnya melatih anggota-anggota bawahan mereka bagaimana hendak mengenali sasaran-sasaran mereka dan bukannya menahan pengguna-pengguna jalanraya sesuka hati mereka sehinggakan jalanraya menjadi sesak. Mereka mestilah bertindak saperti orang yang bersekolah. Disamping itu, JPJ juga mestilah melatih anggota-anggota bawahan mereka bagaimana hendak memilih kawasan atau jalan yang sesuai bagi tujuan pemeriksaan lesen memandu itu.

Yang pastinya, kawasan Air Panas Pedas bukanlah kawasan atau jalan yang strategik bagi tujuan pemeriksaan lesen memandu kerana sekiranya seseorang itu tidak mempunyai lesen memandu, saperti ramai di antara orang-orang Rembau yang tidak berlesen, sudah pastinya mereka akan menggunakan Lebuh Raya PLUS untuk ke Seremban. Oleh itu perbuatan JPJ mengadakan sekatan jalanraya di jalan tersebut semata-mata untuk memeriksa lesen memandu adalah merupakan satu kerja bodoh dan ianya tidak langsung mencabar minda anggota-anggota JPJ yang malangnya majoritinya terdiri daripada orang-orang Melayu.

Saya sedih.

No comments: