Saturday, November 14, 2009

Jambatan Runtuh: Apa Kesudahannya?

Syabas di ucapkan kepada Kerajaan yang telah mengumumkan keputusan badan siasatan berkaitan dengan jambatan runtuh di Kampar tempuhari yang mengorbankan 3 pelajar. Menurut badan siasatan tersebut, yang dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Pelajaran sendiri, kemalangan tersebut adalah berpunca dari kelemahan struktur jambatan tersebut.

Namun yang anehnya, dari 22 pelajar yang dilapurkan terlibat didalam kejadian itu, mengapa kesemua (3 orang) pelajar yang terkorban tersebut terdiri dari anak-anak kaum India?

Saya berharap badan siasatan tersebut telah menjalankan penyiasatan secara terperinci dan berpuashati bahawa kematian 3 pelajar India itu adalah sebenarnya secara kebetulan sahaja dan bukannya disebabkan oleh pilih kasih atau diskriminasi yang berlaku ketika usaha-usaha menyelamat di lakukan pada malam kejadian itu.

Saya juga berharap tindakan undang-undang, kerana kecuaian sehingga menyebabkan kematian, akan diambil terhadap kontraktor yang bertanggungjawab di dalam pembinaan jambatan tersebut.

Hendaknya Kerajaan perlu lah serius di dalam menjaga kepercayaan dan kebajikan rakyat dan bukan sekadar 'hangat-hangat tahi ayam' saja.

Salam.

No comments: