Friday, June 12, 2009

Mohamad Hasan Dengan Agenda Peribadinya

Di dalam Utusan Malaysia hari ini saya terbaca komen yang di buat oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB Dato' Seri Utama Haji Mohamad bin Haji Hasan selepas beliau meresmikan Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Bekas Tentera Malaysia, Cawangan Rantau yang diadakan semalam. Menurut Mohamad Hasan terdapat dari kalangan bekas-bekas pegawai tentera yang berpangkat tinggi yang dahulunya menyokong Kerajaan dan memperjuangkan kedaulatan negara tetapi setelah bersara mereka menjadi penentang kepada dasar Kerajaan. Menurut Mohamad Hasan lagi, mereka ini sebenarnya bukanlah menyokong sangat perjuangan parti pembangkang tetapi sebenarnya mereka ini mempunyai agenda peribadi.



Sebenarnya ini bukanlah kali pertama Mohamad Hasan menuduh orang lain mempunyai agenda peribadi. Malah tuduhan itu telah berkali-kali keluar dari mulutnya. Mohamad Hasan mahu rakyat terutamanya orang-orang Melayu/UMNO percaya bahawa beliau mengambil keputusan untuk meninggalkan jawatan tinggi yang bergaji besar didalam dunia korporat dan terjun ke dunia politik untuk menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan adalah atas dasar semangat juang yang waja yang ada dalam dirinya dan bukan nya agenda peribadi. Namun apakah dengan menggunakan pendekatan sedemikian Mohamad Hasan akan berjaya untuk menyakinkan rakyat? Saya rasa tidak.



Umum mengetahui sekiranya kita bergaji setinggi mana pun, atau berpangkat setinggi mana pun, di dalam dunia korporat, kita tetap merupakan 'kuli' kepada pelanggan. Misalnya kita menjadi Pengarah Urusan di dalam syarikat yang menjual kereta Mercedes, meskipun gaji kita mencecah seratus ribu sebulan, semua itu tidak di pedulikan oleh pelanggan kita. Sekiranya kereta yang mereka beli dari kita membuat ragam didalam bulan pertama, jawabnya kita tidak akan lekang dari menerima tengkingan pelanggan kerana kereta yang kita jual bukan murah harganya dan dengan itu pelanggan kita juga bukanlah terdiri dari kalangan calang-calang orang. Walaupun gaji kita tinggi, jawatan kita juga tinggi, dalam keadaan sedemikian, kadang-kadang hendak makan pun tidak lalu. Pelanggan langsung tidak menghormati pangkat kita dan jauh sekali gaji kita. Meskipun kita bergelar Dato', pelanggan kita tetap memanggil kita sebagai 'Mat', sekiranya nama kita Mohamad kerana pada hakikatnya kita hanyalah merupakan seorang 'salesman' dan tidak lebih dari itu. Dengan itu kita terpaksalah telan dan tidur dengan kerenah pelanggan. After all customers are always right.



Apakah maruah diri dan tekanan perasaan sedemikian rupa juga di hadapi oleh seorang Menteri Besar? Saya rasa umum pun mengetahui jawapannya. Dengan itu sekiranya kita diterjunkan untuk menjadi Menteri Besar, saya rasa kita tidak akan berfikir dua kali meskipun gaji Menteri Besar tidak semeriah mana kerana umum juga mengetahui lazimnya kuasa Menteri Besar akan di compliment dengan berbagai-bagai kemudahan lain yang tidak pernah terlintas di dalam pemikiran orang-orang korporat. Jadi apakah benar Mohamad Hasan tidak mempunyai agenda peribadi?



Malah tuduhan Mohamad Hasan kepada bekas-bekas pegawai tentera yang tidak menyokong dasar-dasar Kerajaan juga mengambarkan kecetekan daya pemikiran beliau. Pertama, Mohamad Hasan tidak dapat membezakan apa sebenarnya yang di katakan 'Kerajaan'. Bagi beliau 'Kerajaan' itu adalah UMNO/BN. Jadi bagaimana dengan 'Kerajaan' yang ada di Pulau Piinang, Kedah, Selangor dan Kelantan? Kedua, Mohamad Hasan mesti faham bahawa didalam negara yang mengamalkan sistem demokrasi, institusi ketenteraan adalah merupakan sebuah institusi yang 'apolitical'. Dengan itu institusi ketenteraan haruslah taat kepada 'Kerajaan pada hari itu', tidak kira sama ada Kerajaan itu di tubuhkan oleh UMNO/BN, atau mana-mana parti pun dan dengan itu ia bermakna bahawa ketaatan yang ditunjukkan oleh institusi ketenteraan kepada 'Kerajaan pada hari itu' bukanlah merupakan ketaatan yang mutlak kepada sesebuah parti. Sekiranya parti yang memerintah itu tewas di dalam pilihanraya, parti itu tidak boleh terus menerus menuntut ketaatan dari institusi ketenteraan. Ketiga, semasa di dalam perkhidmatan tentera, mereka tidak memerlukan 'gerai', mereka juga tidak memerlukan 'permit taxi', tidak memerlukan lesen kawalan keselamatan, tidak perlu memohon tanah, pasir atau balak. Tetapi setelah bersara, mereka perlukan semua itu untuk menyambung kehidupan. Namun kebanyakan permohonan mereka tidak mendapat perhatian yang setimpal sedangkan rakan-rakan mereka (yang sama-sama gagal SPM dahulu) yang tinggal di kampung dan masuk UMNO dengan mudah sahaja di anugerahkan dengan tanah, pasir, batu dan berbagai lagi hasil bumi yang ada. Dan tanah yang dianugerah itu bukanlah sekadar seekar dua tetapi menjangkau 100 ke 150 ekar dan di jual pula pada keesokan hari nya dengan harga yang mencecah jutaan ringgit.



Dengan senario yang sedemikian, apakah pilihan yang ada kepada mereka? Apakah salah sekiranya mereka menaruh harapan kepada pihak yang lain? Apakah salah sekiranya bekas-bekas pegawai mereka ingin memperjuangkan nasib mereka? Apakah kita sudah lupa bahawa DS Najib sendiri (Menteri Pertahanan pada ketika itu) hampir tewas apabila di cabar oleh seorang bekas Jeneral di kawasannya sendiri? Apakah semua ini tidak memberi apa-apa makna kepada Mohamad Hasan?



Namun ada juga di antara mereka yang menyertai UMNO tetapi hanya setakat menjadi 'macai', memasang khemah dan menampal poster apabila tiba musim pilihanraya. Bekas-bekas pegawai yang berkebolehan tidak mempunyai tempat di dalam UMNO, dan dengan itu penyertaan mereka mesti di sekat.



Sebenarnya daya pemikiran pemimpin-pemimpin UMNO saperti Mohamad Hasan amat berbeza jika dibandingkan dengan keadaan di Singapura atau di Amerika Syarikat. Di negara-negara tersebut, perkhidmatan dan pengalaman ketenteraan amat di hormati dan di sanjung tinggi sebab itu bekas-bekas pegawai tinggi tentera di negara-negara tersebut diangkat untuk menyertai Kabinet. Keadaan itu tidak pernah berlaku di negara ini. (Baru-baru ini seorang bekas Jeneral di lantik menjadi Menteri tetapi beliau di lantik bukanlah disebabkan beliau adalah seorang bekas Jeneral tetapi oleh kerana beliau adalah merupakan seorang Ulama dan Ustaz dan mungkin disebabkan tiada sesiapa di dalam UMNO yang mempunyai kelayakan untuk mengisi jawatan tersebut).



Dalam keadaan sedemikian saya rasa adalah tidak adil bagi Mohamad Hasan menuduh mereka sebagai mempunyai agenda peribadi. Mohamad Hasan perlu membuka mindanya dan berfikiran saperti orang yang terpelajar di dalam konteks demokrasi dan bukannya membuat komen saperti orang yang tidak bersekolah kerana komen-komen sedemikian akan akhirnya memakan diri sendiri dan UMNO/BN yang bakal menerima padahnya.

2 comments:

NOOR MOHAMAD said...

Saya amat setuju lah dgn pemerhatian tuan itu. Adek ipar saya yg gagal SPM dapat dua bidang tanah di Taiping sebab masuk UMNO, saya macam nak mampos masuk hutan keluar hutan cari Chong Chor haram tak dapat apa.

Udah tu...ramai lagi bekas Jenderal merangkak-rangkak di Putrajaya nak minta permit syarikat keselamatan, tiba2 KDN nak bagi permit kpd bekas pegawai KDN yg berminat. Depa tau ke apa itu keselamatan?

Mohd Arshad Raji said...

Tahniah saudara seperjuangan. Apakah mereka fikir persara tentera seperti kita ini rabun mata dan pekak dan tak boleh bersuara kerana kita saorang bekas anggota kerajaan.
Apa yang kita perjuangkan adalah kebenaran dan keadilan yang kita lihat bukan lagi perjuangan UMNO. Kita sayang pada UMNO tetapi, lihat sajalah mereka yang menganggotai UMNO, semuanya sudah hilang arah kerana tamak mengejar kemewahan. Pak Khir Toyo contoh terbaik.
Orang macam kita ini yang berjuang berbulan bulan dan menyabung nyawa dalam hutan mengejar komunis agar negara dan rakyat selamat boleh dipandang hina apabila kita sudah bersara.
Si Mamat Negeri Sembilan patut diberikan senapang dan dilepaskan dalam hutan berseorangan, baru dia tahu susah yang kita alami selama ini.
Saya tidak percaya si Mamat itu masuk politik untuk berjuang untuk bangsa, Dia masuk politik untuk berjuang mengisi perut nya.
Teruskan berjuang saudara Roseli. Hidup Askar Melayu!