Friday, June 19, 2009

Kerajaan Perpaduan: PAS Jangan lah Terlalu Ghairah

Kenyataan TS Muhyiddin Yasssin semalam benar-benar menunjukkan bahawa UMNO telah tidak sabar lagi untuk untuk duduk semeja dengan PAS. Dengan itu bolehlah di rumuskan bahawa UMNO kini sudah menentukan agendanya serta habuan-habuan yang bakal di perolehi dari perbincangan tersebut.



Namun PAS perlulah memikirkan idea untuk mengujudkan kerajaan perpaduan tersebut dengan lebih teliti. Apakah menafaat yang bakal di terima oleh PAS jika kerajaan perpaduan itu menjadi kenyataan? Apakah PAS hanya berpuas hati jika Ustaz Hadi di lantik sebagai Timb Perdana Menteri Kedua? Apakah kesannya pula terhadap masyarakat Malaysia sekiranya parti pemerintah dikuasai oleh orang-orang Melayu dan parti pembangkang dikuasai oleh orang-orang bukan Melayu? Apakah kesannya terhadap kepercayaan yang mula hendak dibina diantara kaum di negara ini? Apakah semua ini akan membawa kepada kebaikan ummah Malaysia keseluruhannya atau membawa kepada kehancuran kepada sistem yang telah dibina sekian lama? Apakah Pas benar-benar yakin kerajaan perpaduan tersebut boleh merapatkan saf antara orang-orang Melayu? Tidak kah Pas menyedari bahawa saf orang-orang UMNO sendiri tidak dapat di rapatkan oleh UMNO?



Sebagai contoh, cubalah kita lihat, apabila TDM melepaskan jawatan, kemanakah perginya orang-orang kanan TDM? Selepas DS Najib mengambilalih, kemana pula perginya orang-orang kuat Pak Lah? KJ meskipun memenangi pemilihan Ketua Pemuda UMNO telah tidak diberikan apa-apa jawatan di dalam kabinet sedangkan Mukhriz, anak TDM yang kalah di beri tempat! Apakah maknanya semua ini? Mengapa Zulhasnan yang menang didalam pemilihan Majlis Tertinggi di gugurkan dari kabinet? Dan siapa pula Raja Nong Chik? Bagaimana pula dengan Mohamad Hasan yang tewas dan tidak dilantik menganggotai MT sedangkan kesemua MB lain yang tewas di lantik? Apakah pentingnya Abd Aziz Shiekh Fazdil dari Mohamad Hasan sehinggakan beliau di beri tempat?



Yang nyatanya UMNO perlu mengujudkan perpaduan dikalangan mereka dahulu. Jika rumah mereka sudah dibaiki, barang-barang antik lama saperti hasad dengki sudah di humbankan, baru lah mereka boleh bercerita tentang perpaduan ummah. Dengan itu PAS janganlah terlalu ghairah untuk memasuki perangkap sendiri. PAS harus sedar, kemenangan besar yang di perolehi oleh mereka dalam pilihanraya yang lepas sebenarnya bukanlah kerana rakyat telah memberikan sokongan padu kepada perjuangan PAS. Kemenangan itu sebenarnya adalah berdasarkan kepada undi protes; orang-orang UMNO yang tidak berpuas hati kerana calun-calun mereka tidak disenaraikan. Itu saja. Sebagai contoh, cuba kita lihat keputusan piliharaya di Parlimen Rembau. KJ hanya berjaya memenangi kerusi tersebut dengan hanya 6000 majoriti undi sedangkan kawasan Parlimen Rembau adalah kawasan kuat UMNO. Sesiapa saja yang diletakkan di kerusi tersebut akan senang-senang mendapat majoriti melebihi 15,000. Itu yang berlaku pada pilihanraya ke-11. Sekiranyanya UMNO tidak percaya cubalah letakkan calun lain di Perlimen Rembau selain KJ pada PRU ke-13! Dan PAS mesti faham ini.



Semasa UMNO memerintah sekian lama, semasa UMNO/BN kuat, mengapa persoalan tentang perpaduan ummah tidak pernah terlintas di pemikiran pemimpin-pemimpin mereka? Mengapa setelah UMNO/BN gagal untuk meraih undi orang-orang bukan Melayu dan PAS pula di lihat berjaya memikat hati orang-orang bukan Melayu, baru UMNO hendak menghulurkan tangan mereka?



Apakah keadaan sekarang yang digembar gemburkan oleh sesetengah pihak yang berkepentingan benar-benar sebegitu teruk? Saya rasa tidak. Di zaman ini kita tidak pernah terdengar isu sembahyang dua imam saperti dahulu. Tidak ada isu pulau memulaukan majlis perkahwinan misalnya. Tidak ada isu siapa yang boleh masuk syorga atau siapa yang tidak. Tetapi nampaknya TS Muhyiddin pula yang telah memulakan isu tersebut.


PAS juga mestilah faham. Politics is about power. It is an art of possible.

No comments: