Tuesday, October 13, 2009

Kesan Ekonomi Ekoran Pindaan Perlembagaan UMNO

Persidangan UMNO yang akan berlangsung esok akan tertumpu kepada pindaan perlembagaan. Menurut pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO, pemindaan tersebut adalah perlu kerana ia akan dapat mengawal budaya politik wang yang kini berleluasa didalam UMNO terutama sekali didalam musim pemilihan.

Namun saya yakin pemindaan tersebut tidak akan membawa sebarang makna, malah tidak keterlaluan jika saya katakan ia akan membawa segala bentuk rasuah ke darjat yang lebih tinggi.

Nadi UMNO sebenarnya, hanyalah terletak kepada 191 orang sahaja, iaitu, Ketua-Ketua Bahagian dan kesemua mereka ini adalah jutawan. Maka sebab itulah mereka boleh memegang jawatan tersebut sampai berkurun sehingga anak bujang mereka membesar dan bersedia untuk mengambil alih dan sekiranya mereka tidak mempunyai anak bujang, jawatan itu akan diserahkan kepada menantu. Ia bagaikan pesaka saperti yang diamalkan didalam sistem feudal.

Sebagai seorang jutawan, ketua-ketua bahagian, tidak mempunyai masaalah untuk memberi makan kepada ahli-ahli UMNO kerana mereka tidak perlu memberi makan kepada kesemua ahli. Apa yang perlu mereka lakukan hanya lah memberi makan kepada ketua-ketua cawangan sahaja. Itu pun tidak perlu semua; 70% daripada mereka sudah memadai. Ini bermakna sekiranya Bahagian tersebut mempunyai 100 cawangan, sebagai Ketua Bahagian, beliau hanya perlu menjaga 70 orang sahaja meskipun Bahagian tersebut mungkin mempunyai seramai 2000-3000 orang.

Sekiranya dipandang dari satu sudut, keadaan ini mungkin lambat laun akan membuatkan seseorang Ketua Bahagian itu menjadi bankrap. Namun itu adalah satu pandangan yang salah. Didalam senario baru ini, untuk mengekalkan jawatan, ketua-ketua bahagian tidak lagi boleh beroperasi secara solo. Mereka perlu mendapat bantuan dari mereka-mereka yang berhajat untuk menduduki kerusi Majlis Tertinggi; yang mana lazimnya kerusi itu akan menjaminkan jawatan menteri atau timbalan menteri yang mempunyai kuasa didalam pemberian kontrak didalam kementerian masing-masing. Dan yang memegang jawatan Menteri Besar pula mempunyai kuasa untuk memberi pasir, tanah, batu atau apa saja yang boleh dijual!

Dan inilah yang saya katakan dari awal tadi bahawa pemindaan perlembagaan UMNO sebenarnya tidak akan membawa sebarang makna; malah akan membawa segala bentuk rasuah kedarjat yang lebih tinggi.

Kalau dulu, mereka-mereka yang berhajat untuk menduduki kerusi Majlis Tertinggi hanya perlu merasuah 7 orang (yang lazimnya disebut sebagai G7) dari setiap Bahagian yang berlegar diperkarangan PWTC tiga tahun sekali, kini mereka perlu mempunyai projek yang bertaraf 'hakmilik kekal' yang perlu diagihkan kepada ketua-ketua bahagian.

Dengan itu saya amat yakin bahawa pemindaan perlembagaan tersebut akan melahirkan beberapa empayar besar yang bakal dikepalai oleh ketua-ketua bahagian UMNO dan sekali gus akan mengurangkan pengantungan kepada Tan Sri Ah Chong atau Tan Sri Ah Kau yang diamalkan selama ini.

Dan kesan ekonominya akan dirasai oleh seluruh rakyat Malaysia.

I hope I am wrong!!!

7 comments:

FMZam said...

To me it's damn complicated to understand no wonder it's even more damn difficult to eradicate corruption what more corruption of the highest order. It's much easy to just cut off this UMNO lock, stock and barrel to the stump and bannish UMNO forever from this country. UMNO is not just a desease, it's pandemic.

Mej. A R Ramachandran (Retired) said...

Corruption is the disease of the mind. No amount of process, procedure etc. will resolve this issue. Nobody could corrupt Gandhi, he had nothing and wanted nothing. But, our goons...sorry to say lah..want more and more.They fail to realise that at the end "Nak bawa bersama sebatang pensil pun tak bolih".

Anonymous said...

Adakah pernyataan anda ini lebih merupakan satu bentuk teori atau ia lebih merupakan satu penuduhan yang tidak berasas ?

FMZam said...

Cybercdo,

Teori ke pertuduhan ke apa ada kena mengena dengan awak? Kalau awak nak cakap itu satu teori ke atau pertuduhan ke, just say out your point and stop behaving you are an asshole truth seeker for in blog we are giving our point of view, right or wrong is up to us to take it, and you can air out your view which is up to us to take it or not.

Can you please post your comment so that we all can see if you are an able writer, not just a passenger reader. Please!.

Col Roseli said...

Sdr Cybercdo,

It's all about political science. I am sure you have learn that in school.

Rgds.

Unknown said...

Dengan keahlian berjuta Melayu, kenapa mereka tidak fikirkan sesuatu untuk kebajikan Melayu seperti koperasi, insuran kesihatan (tak payah minta sedekah bila sakit) dan scholarship UMNO untuk anak-anak Melayu. Yang mereka fikir hanya nak jadi ketua kepada kebanyakan orang miskin macam di Afrika.

FMZam said...

The most thing I hate about UMNO is they keep using the word "perjuangan" (donno which english translation is the right word for UMNO's perjuangan). I suppose the appropriate time to use that word is before 31st August 1957 to give it the true meaning of "perjuangan" for our independence although there was no real sense to use such word for our independence was almost "struggleless" even UMNO itself boasted will all pride, our independence was a peaceful one. So why are they keep using the word perjuangan until now? What is that they are fighting for to make everyone of them shouting with clenched fist like a mad man in every UMNO's general assembly?

I suppose UMNO don't really know the meaning of perjuangan because all they show are the perjuangan for their stomach for everyone of them who shouts aloud in every UMNO's general assembly is "filthy" Rich Freedom Fighter (RFF).

If there is any meaning of the word "perjuangan" can be translated as struggle, fighting and etcetera, UMNO is not entitled to use that word because UMNO had never lived in the jungle of Malaya in fighting the British more than a day to understand the meaning of suffering like someone who had lived 41 year of his life in jungle to be deprived of any honour for that bloody word "perjuangan".