Saturday, October 10, 2009

Isa Menang, UMNO Dalam Dilema

Pengundian di Bagan Pinang masih berjalan rancak. Namun maklumat yang saya terima, Isa telah pun memenangi undi pos yang berlangsung semalam. Dengan itu kemenangan hampir pasti akan menyebelahi Isa Samad.

Dari satu sudut yang lain, kemenangan Isa Samad sudah pastinya membawa padah kepada UMNO/BN. Pertama, UMNO sudah tentu akan menghadapi masaalah untuk menyakinkan rakyat bahawa UMNO itu sendiri adalah serius didalam memerangi rasuah. Kesannya akan dapat dilihat didalam PRU ke 13 dimana saya yakin rakyat akan menolak UMNO/BN. Kedua, penampilan semula Isa Samad sebagai calun di Bagan Pinang sudah pastinya akan membuatkan orang-orang UMNO sendiri merasa meluat. Apakah Isa Samad yang telah menerajui UMNO Telok Kemang berkurun-kurun lamanya tidak dapat melahirkan seorang pemimpin muda di Telok Kemang? Atau apakah itu sememangnya strategi-strategi yang dirancang oleh pemimpin-pemimpin UMNO untuk terus berkuasa? Saya rasa lambat laun, orang-orang UMNO akan sedar bahawa kehadiran mereka didalam UMNO adalah bagaikan 'menunda berak hanyut'; kalau tak ditunda pun berak pasti hanyut juga!!!

Last but not least, kemenangan Isa Samad sudah tentu akan membawa padah kepada UMNO Negeri Sembilan. Perpecahan UMNO Negeri Sembilan yang berlaku ketika ini sudah pasti akan terus meruncing dan saya tidak terkejut sekiranya satu pilihanraya kecil akan berlaku di DUN Rantau pula.

Salam.

4 comments:

FMZam said...

Dear sir,

You know better than me about postal vote manipulation that gives no meaning to military neutrality in politics. Military apolitical is only in words. The fact that when military is allowed to vote, it can be manipulated and can be dragged into politics.

Bagan Pinang has set a bad precedence for politicking the military and if not checked will spread to all other military camps.

You are wise to suggest the military be abstained from voting and you are right in saying the military don't need to vote for they serve the ligitimate government of the people. I concur, let the rakyat exercise their rights without military intervention.

FMZam said...

"I'm tired of failing" - Mike Tyson

And we are tired too, but before anyone of us fighters gets down hearted because of failure, I better put down in here the one quote I always remember since my schooldays that keeps me upright in fighting Mael Polin and his bunch of cronies that make Mindef a "Rasuah Tegar" area.

OUR GREATEST GLORY IS NOT IN NEVER FAILING BUT IN RISING EVERYTIME WE FALL!

FMZam said...

By the way sir, you have problem with your computer clock. My second posting recorded as 12 Oct 2009, timed at 7:54 pm whereas I posted it just now 13 Oct 2009 just before 1100.

Col Roseli said...

Thanx FMZam.

I think it uses Greenwich time and I am not sure how to correct it.

Rgds.